De term “teambuilding” is een vlag die vele ladingen dekt, en betekent verschillende dingen voor verschillende mensen. In dit artikel gaan we dieper in op hoe Moodmaker zijn teambuilding activiteiten tegelijk FUN én relevant maken.
Binnen Moodmaker delen we onze activiteiten op in functie van het beoogde doel – wat willen jullie bereiken met de activiteit? Zo onderscheiden we volgende 3 niveaus :
- Just for Fun
- Message Creators
- Idea Shakers
Elk van deze niveaus hebben met elkaar gemeen dat het dynamische activiteiten zijn die de teamgeest versterken en de motivatie verhogen. De verschillen zitten in het beoogde doel en hoe dit wordt bereikt en gemeten. Ons advies is dan ook om goed na te denken over wat je wilt bereiken met het team (ROI), en dan het juiste niveau van teambuilding te kiezen.
Just for Fun
Just for Fun zijn activiteiten die gericht zijn op entertainment, samenzijn & socialiseren. Activiteiten op dit niveau worden voornamelijk gekozen omdat ze voldoen aan een aantal “externe” vereisten zoal duurtijd, beschikbare ruimte, logistiek en budget, maar zonder dat al te veel wordt gelet op andere aspecten, zoals beoogde doelstelling.
Binnen het gamma van Moodmaker valt bijvoorbeeld Zeepkistenrace in deze categorie.
Just for Fun activiteiten zijn lineair opgevat. Anders gezegd, het spelverloop ligt vast. Gezien teambuilding een kost vertegenwoordigt (werknemers niet niet aan het werk zijn), kan het interessant zijn voor een dieper niveau – een teambuilding waarbij het einddoel vast staat, maar het proces om dit doel te bereiken door de deelnemers zelf wordt bepaald. Zo hebben we een activiteit die meer relevant is, passend bij de realiteit van bedrijven én uiteraard nog altijd fun, dynamisch en energiek van aard is. Steve Jobs met zijn befaamde quote is niet veraf :
“It doesn’t make sense to hire smart people and then tell them what to to , We hire smart people so they can tell us what to do.” 〜 Steve Jobs
Message Creators
Message Creators gebruiken een teambuildingsactiviteit om een corporate boodschap te brengen. Denk hierbij aan Samenwerking (informatiedoorstroming, hulp vragen & bieden, het gezamenlijk opmaken van een plan, het doorbreken van silo’s – zie ook : “Is samenwerking een natuurlijke menselijke manier van werken?“) of het vinden van opportuniteiten in change (hoe iedereen mee aan boord krijgen in een veranderende context).
Nu wordt teambuilding al meer interessant. Zonder in te boeten aan het fun-gehalte, wordt de teambuilding een betekenisvolle, tot nadenken stemmende activiteiten met een toegevoegde laag.
Binnen het gamma van Moodmaker catalogeren we onder andere Chain Reaction, Detour en The Chocolate Factory als een Message Creator.
Idea Shakers
Idea Shakers zijn uitdagende business games; een nuttige methode om een werksituatie te simuleren. Organisaties die voor dit niveau kiezen, willen hun eigen strategische denken en handelen testen, analyseren en verbeteren. Idea Shakers hebben als doel creativiteit, entrepreneurship en innovatie aan te wakkeren bij de deelnemers,… en dit te verankeren in de bedrijfscultuur. Idea Shakers zijn nog altijd “fun”. Fun wordt hier echter omschreven als “hard fun”, waarbij geluk niet voortkomt uit het uitvoeren van gemakkelijk werk, maar uit de nagloed van voldoening die ontstaat na het volbrengen van een moeilijke taak die het uiterste van ons vroeg, als individu en als team.
Idea Shakers zijn geen saaie coaching sessies. We zien juist vaak de grootste intrinsieke motivatie in dit soort activiteiten.
Binnen het gamma van Moodmaker, is Before Mars een Idea Shaker. Hierbij worden de gegevens, van hoe jullie als team de opdracht hebben uitgevoerd, objectief gemeten (bvb balans tussen samenwerking vs competitie, focus op taken met hoge vs lage toegevoegde waarde,…) en wordt een terugkoppeling gemaakt naar de realiteit.
Je kan het verschil tussen bovenstaande ook interpreteren als : Entertainen (Just for Fun) – Inspireren (Message Creator) – Engageren (Idea Shaker).